Kuiz Ramalan Nasib di Facebook

2009 October 7
by Abu Umair

kuiz

Bagi mereka yang mendaftarkan akaun Facebook dan aktif menggunakannya pasti sedia maklum bahawa antara aplikasi menarik di dalam Facebook ialah membuat kuiz. Sesiapa sahaja yang mempunyai akaun Facebook boleh mencipta apa sahaja kuiz dengan hanya mengikuti aturan-aturan yang mudah. Kini, kedapatan lambakan bentuk kuiz yang tersedia dalam Facebook, dan sesetengah pengguna menjadi ketagih dengan kuiz-kuiz ini.

Dari sisi positif, aplikasi kuiz ini boleh dimanfaatkan sebagai satu medium dakwah yang menarik. Iaitu dengan mencipta kuiz-kuiz berbentuk ilmiah dan keagamaan. Sekurang-kurangnya pencipta kuiz boleh mempelajari skill membuat soalan yang berkesan dan pengguna yang menyertainya pula dapat mengulangkaji maklumat-maklumat yang mungkin sudah lama ditinggalkan.

Malangnya, kebebasan mencipta kuiz di Facebook telah disalahgunakan oleh sesetengah pengguna dengan membuat kuiz-kuiz yang boleh mencemarkan akidah dan kepercayaan. Antaranya kuiz horoskop, kuiz ramalan nasib, kuiz ramalan jodoh, kuiz ramalan di mana dan bila anda mati dan lain-lain. 

Contohnya, dalam kuiz ‘Singkap Rahsia di Sebalik Nama’, jika seseorang bernama ALI menyertainya, setelah mengikuti aturan ringkas, jawapan yang akan diberikan adalah seperti di bawah:

ALI: 1+3+9=13
1 + 3 = 4

Nombor Rahsia disebalik nama anda ialah : 4

Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.

Jika anda mengikuti kuiz ‘Singkap Rahsia Nombor Lahir Anda’ pula, dan anda memasukkan sebagai contoh tarikh 1 Januari 1979, maka ramalan yang tertera ialah:

1 + 1 + 1979 = 1981
1 + 9 + 8 + 1 = 19
1 + 9 = 10
1 + 0 = 1
Nombor Tarikh Lahir anda ialah :1
Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.

Tidakkah satu kejahilan tentang agama dan kebebalan yang melampau, apabila sikap seseorang insan boleh diketahui melalui ejaan namanya atau susunan tarikh lahirnya? Sejak bilakah Allah Taala menjadikan ejaan nama seseorang dan susunan tarikh lahir sebagai alamat bagi sifatnya?

Malah, terdapat juga kuiz-kuiz yang lebih dahsyat seperti kuiz meramalkan di mana dan bilakah anda mati. Berdasarkan soalan-soalan dalam kuiz seperti ini, saya percaya bahawa orang yang membuat kuiz ini hanya main-main sahaja. Tidak berdasarkan kepada mana-mana teori atau falsafah.

Contohnya, saya menjawab secara rambang satu kuiz bertajuk ‘Di mana kamu mati’. Jawapan yang tertera ialah:

Di Rumah.
Lu mati jatuh dari tangga paling atas ke bawah tanggal 03 Maret 2014.

KEWAJIPAN MEMELIHARA AKIDAH

Berdepan dengan kemunculan tukang ramal dan ahli nujum moden di dalam Facebook, kita sebagai orang beriman wajib mempelajari dan memelihara akidah yang sahih. Agar dapat mengelak daripada kemurkaan Allah, dan membezakan antara hak dan batil.

Ramalan nasib, ramalan kematian, dan ramalan jodoh yang berasaskan kepada kaedah nama, warna kegemaran, dan seumpamanya adalah satu pencemaran dalam akidah Qadha’ dan Qadar. Kerana ilmu tentang perkara ghaib adalah hak mutlak Allah Taala, yang tidak dikongsikan dengan sesiapa pun kecuali yang dikhabarkan kepada rasul-rasulNya.

Allah menegaskan dalam Al-Quran:

عَالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا إِلا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ

Maksudnya: “Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Dia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahuiNya itu kepada sesiapapun. Melainkan kepada mana-mana Rasul yang di redaiNya. (Al-Jinn: 25-26).

HUKUM BERTANYA TUKANG RAMAL

Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam telah melarang umatnya daripada bertemu dengan tukang ramal, apatah lagi mempercayai ramalannya.

Sabda baginda:

من أتى عرافا فسأله عن شيء لم تقبل له صلاة أربعين ليلة

Maksudnya, “Sesiapa mendatangi tukang ramal lalu bertanyakan sesuatu kepadanya, maka tidak diterima sembahyang baginya selama empat puluh malam”. (Direkod oleh Muslim).

Di dalam hadis lain:

مَنْ أَتَى كَاهِنًا أَوْ عَرَّافًا فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُول فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّد

Maksudnya, “Sesiapa mendatangi tukang ramal lalu mempercayai apa yang dikatakannya, maka dia telah kufur kepada apa yang diturunkan ke atas Muhammad”. (Direkod oleh Ashab Al-Sunan).

Mendatangi tukang ramal bukanlah satu kekufuran atau syirik secara mutlak. Menurut Syeikh Al-Utsaimin, ia boleh dibahagikan kepada tiga katagori.

Pertama: Orang yang datang kepada tukang ramal untuk bertanya ramalan sesuatu, tetapi tidak mempercayainya. Perbuatan ini adalah haram, dan balasannya ialah tidak diterima sembahyang selama 40 hari.

Kedua: Orang yang bertanya tukang ramal, dan mempercayai apa yang diramalnya. Perbuatan ini selain haram, ia menyebabkan jatuh kafir kepada Allah. Kerana mempercayai bahawa tukang ramal mengetahui perkara-perkara ghaib yang merupakan hak mutlak Allah. Ia juga satu bentuk mendustakan ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan bahawa ilmu ghaib adalah kepunyaan Allah semata-mata.

Ketiga: Orang yang bertanya tukang ramal kerana maslahah untuk menyelidiki dakwaannya. Supaya dapat dijelaskan pendustaannya atau diambil tindakan terhadapnya. Tindakan ini adalah harus sebagaimana Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bertanya beberapa soalan terhadap Ibn Shoyyad.

Justeru, sebelum pengguna Facebook menyertai kuiz-kuiz ramalan, pastikan dulu dia termasuk dalam kategori manakah.

SEKADAR MAIN-MAIN

Sesetengah penagih kuiz-kuiz ini mempertahankan tindakan mereka dengan hujah kuiz-kuiz ramalan itu hanyalah satu bentuk permainan merehatkan minda sahaja, tanpa mempercayainya.

Sedarkah mereka bahawa dalam perkara Akidah, kita dilarang menjadikannya sebagai main-mainan dan olok-olokan? Bolehkah akidah tentang qadha dan qadar dijadikan main-mainan? Akidah bahawa Allah sahaja yang mengetahui perkara ghaib boleh dijadikan bahan mainan?

Di samping itu, adakah kita pasti kuiz-kuiz seperti itu langsung tidak memberi kesan kepada akidah pengguna Facebook yang rata-ratanya adalah remaja dan muda-mudi? Bagi saya, kuiz-kuiz ramalan di dalam Facebook adalah satu fitnah terhadap pengguna-pengguna Muslim, terutama mereka yang cetek ilmu agama.

Mereka yang bertanggungjawab mencipta kuiz-kuiz ini, hendaklah bertaubat kepada Allah kerana perbuatan mereka boleh membawa fitnah dan bencana kepada akidah orang Islam lain. Allah berfirman:

إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ

Maksudnya, “Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab Neraka Jahanam dan mereka akan beroleh lagi azab api yang kuat membakar. (Al-Buruj: 10).

117 Responses leave one →
  1. 2009 October 7
    muwahhid permalink

    Salam,

    Jazaakallaah khairal jazaa’. Izinkan saya link kan artikel ustaz ke laman facebook saya. Semalam saya highlight perkara yang sama.

  2. 2009 October 7
    sharifah permalink

    Salaam..thanks for the info..izinkan saya juga untuk paste di facebook saya..

  3. 2009 October 7

    Mudah2an kita terpelihara dari strategi & selok-belok Syaitan yang sentiasa ingin membuat manusia sesat.

    Betapa ramai manusia telah jatuh ke dalam kebinasaan atas alasan main-main, lakonan, gurauan dan saja-saja. Walhal, hukum syariah tetap jatuh…tanpa sebahagian kita disedari. Tertawalah Syaitan apabila itu berlaku.

    Kuiz Ramalan merosakkan keimanan kita kepada Qadha’ dan Qadar.

  4. 2009 October 7
    Siti permalink

    Salam…terima kasih untk info…Ustaz,sy minta izin untk copy ke FB saya spy dapat sy kongsi ilmu ini dgn kawan2 lain….`

  5. 2009 October 7

    Shukran!

  6. 2009 October 7
    shafarin permalink

    salam ..bleh ana slaurkan link di facebook ana..moga memberi penerangan bagi yg membaca

  7. 2009 October 7

    Perlu lebih ramai para cerdik pandai cakna dengan isu kontemporari seperti ini. Tahniah ustaz! Semoga ALLAH sentiasa merahmati ustaz. Amin

  8. 2009 October 7

    thx for the article..

    aplikasi yg ditunjukkan sedara sebenarnya agak lama.
    sedihnya skrg muncul bagaikan cendawan tumbuh, contohnya “ahli nujum”, “apa yang teman lelaki/perempuan anda sedang buat”, dan juga ramalan zodiak yg semuanya dicipta anak melayu kita..

    mereka yg bermain wlpn sekadar suka2, secara indirectly, mereka seolah2 bersetuju apatah lg ditambah dgn usikan rakan2 yg komen terhadap result mereka..
    ia terus tertanam didalam sub-concious mereka dan lambat laun akan membentuk cara berfikir mereka..apatah lg kebanyakan mereka punyai ilmu yg cetek..

    how sinister satanic-play nowadays..

    • 2009 October 10

      hurm,. saya main utk suka2.. akan menghentikannya mula pada saat ini.. terima kasih atas nasihat..

      sy mohon kebenaran utk letak di Fb sy untuk bacaan rakan2 sy..

  9. 2009 October 7

    thanx 4 da info…

  10. 2009 October 7
    KaL permalink

    Macam macam, semua salah itu salah in salah! Sampai Facebook pon boleh jadi bahan! Dang!

  11. 2009 October 7
    KaL permalink

    Dubstep merosakkan aqidah tak?

  12. 2009 October 7

    Salam..kebelakangan ini mmg semakin jelas sekali pernyataan akhir zaman akan muncullah si pendusta, si pengecut yang rancak menganggap Hak Allah itu remeh dan boleh dibuat permainan atas dasar hiburan melepas tekanan..semurah itu akhirnya nilai mulia sesuatu ketentuan itu tempatnya.dan segalanya ditunjukkan Allah S.W.t…Beringat2lah…yang batil akan dipertahan seperti mempertahan nyawa..yang hak akan di fitnah..si peramal face book bukan sahaja mempertahankan perbuatannya dek dunia hiburan semata,malah mengeji sesiapa yang menegur dgn niat ikhlas ingin mengajak ke jalan kembali..Nauzubillah..dunia terlalu singkat untuk membuang masa meramal nasib..

  13. 2009 October 7
    zmr permalink

    shukran2..

  14. 2009 October 7
    Adi Fadzilan permalink

    Salam.

    Ana nk minta permission utk link kn article ni kt facebook ana.
    JZKK.

  15. 2009 October 7
    Fiq Hasba permalink

    SALAM…Syukran atas hujah yang pjg lebar lagi padat…ustaz izinkan sy copy n paste kat FB sy utk b’kongsi ilmu dgn kwn2 sy…

  16. 2009 October 7
    ariff.arifin permalink

    jazakallahu khairan ustaz atas penerangan yang amat-amat bermanfaat. harap artikel ini mampu memberikan kesedaran para manusia yang asyik mempertahankannya.

  17. 2009 October 7
    siti mashkura permalink

    syukran jaziilan for the reminder,..

  18. 2009 October 7
    adni ali permalink

    syukran2..saya mntk izin link article ni ke facebook saye

  19. 2009 October 7
    faiz permalink

    minta izin utk link..

  20. 2009 October 7
    koregakuso permalink

    apela sumer benda nak komen. how lame. budak2 pun tahu ramalan2 ni semua memesongkan akidah. tak semestinya kena percaya. nama lagi kuiz, for fun.

    bila dah belajar agama saja tanpa belajar benda lain inila jadinya. tak tahu perkara lain selain dari mundar mandir sana sini cari kesilapan orang dan berhujah panjang lebar. cuba buka minda sikit. kalau macam ni la bila orang islam nak maju.

    next thing your going to tell us is how internet is haram and all the knowledge rooted from the jews. open up.

    • 2009 October 8

      Salam,

      Look at yourself before making a LAME comment here.

      Anda pasti anda dah baca habis artikel di atas?

      Sepatutnya kita berterima kasih n syukur bila ada org menegur, so xdela kita senantiasa berterusan melakukan kesilapan.

      Dah jelas dari artikel di atas :

      # Bermain n jawab kuiz = PERGI jumpa tukang ramal
      # PERCAYA kpd kuiz = PERCAYA ramalan tukang ramal

      2 2 tak boleh, 2 2 dilarang.

      Kenapa masih nak pertahankan lg?

      Dan jgn risau, no ulamak nor ustaz akan buat any statement regarding isu internet dr jews n kita xleh guna internet etc. This is so lame, and worrying over things like this is also considered as super lame.

      Now open up.

      WA

    • 2009 October 9
      nukrak permalink

      kan da terkena batang hidung sindri..lain kali kalo x tau ape2 n ikut kepala hotak sindri jgn nak mantul blk..ni la mslh org yg suke sgt pkr gune kapla hotak sindri n x rujuk or ikot law yg telah digariskan..hotak dier pon tuhan yg cipta pastu nak cbr tuhan plak..dier mantul mcm tu bkn kt ustazz or sape2..tp hakikatnya tnpa dier sedar dier mantul kt tuhan..huhu nauzubilla.ni la yg org katekan “TABIAT DORANG DAH TUTUP KEWARASAN”…bende yg betul tetrtutup ngn tabiat yg biase dorang buat..minta maaf kalo singgung perasaan (sori sengaje).

    • 2009 October 12
      azfar permalink

      hak ela…koregakuso..otaku tol la die ni…bgos la org tgor..bnde2 agama ni xle wat maen2.. ko tu sape nk maen2 ngan ALLAH?? besar sgt ke ko ni nk cbr ALLAH? pkir la sndiri

  21. 2009 October 7
    ajim permalink

    terima kasih ustz atas jawapan..

    cuma, kalo ustaz xkeberatan, mungkin boleh jelaskan peristiwa dibawah seperti yg ustaz nyatakan diatas.. saya tidak memahami kenapa Nabi berbuat begitu..

    ‘Ketiga: Orang yang bertanya tukang ramal kerana maslahah untuk menyelidiki dakwaannya. Supaya dapat dijelaskan pendustaannya atau diambil tindakan terhadapnya. Tindakan ini adalah harus sebagaimana Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bertanya beberapa soalan terhadap Ibn Shoyyad.’

    terima kasih sekali lagi.. :)

    • 2009 October 8

      ikut fahaman saya, maksud

      ‘‘Ketiga: Orang yang bertanya tukang ramal kerana maslahah untuk menyelidiki dakwaannya. Supaya dapat dijelaskan pendustaannya atau diambil tindakan terhadapnya. Tindakan ini adalah harus sebagaimana Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bertanya beberapa soalan terhadap Ibn Shoyyad.’

      ini macam ustaz main kuiz kat atas (nama & nombor tu) untuk mengetahui selok-belok kuiznya… jadi bila dah tahu bagaimana beroperasi barulah boleh menulis tentang hukumnya…

    • 2009 October 9

      Ia merujuk kepada dialog antara Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam dengan Ibn Soyyad ابن الصياد.

      Antaranya, baginda bertanya kepadanya, “Apakah yang kamu lihat”.
      Dia menjawab, “Datang kepada aku yang benar dan yang bohong”. Dalam riwayat lain, “Aku melihat yang haq dan yang batil”. Dalam riwayat lain, “Aku melihat arasy di atas air”.

      Baginda juga cuba mengujinya, dengan berkata, “Aku sembunyikan kepadamu ssesuatu”. Lalu dia menjawab, “الدخ” Al-Dukh.

      Setengah ulama mengatakan, baginda menyembunyikan surah Al-Dukhan, lalu Ibn Soyyad hanya dapat menjawab sebahagian sahaja iaitu Al-Dukh.

  22. 2009 October 7
    princess of Ramadhan permalink

    syukran atas nasihat dan ilmu yang bermanfaat ini….
    terima kasih mengingatkan insan2 yang alpa seperti saya…..
    moga Allah swt ampunkan dosa hamba ini…..

  23. 2009 October 7
    buyong permalink

    terima kasih atas info yang amat berguna..semoga sama-sama mendapat keredhaanNya..

  24. 2009 October 7
    zarith permalink

    thanks for reminding…

  25. 2009 October 8

    Selepas saya belajar ilmu hadis, memang hadis tu wajib saya percaya.
    Dah tak berani nak kondem hadis Sahih.
    Hadis tu sahih, tidak ada penipu/org nyanyuk/tak alim/pelupa macam hadis daif(lemah).

    Tgk tak percaya maka solat tak diterima 40 malam, kalau percaya Rasulullah kata kafir dgn wahyu Allah.

  26. 2009 October 8
    hadi permalink

    can i post the link to my facebook.. thanks for the permission..

  27. 2009 October 8

    Waalaikumussalam, semua..
    Kepada para pengunjung yang meminta keizinan untuk menyebarkan artikel ini atau mana-mana artikel dalam blog ini, saya mengizinkannya secara umum, demi sebaran dakwah. Sekian..

  28. 2009 October 8

    salam, perkara penting untuk diperhatikan oleh mana-mana pengguna laman sosial ‘mukabuku’ yang mengaku dirinya Islam.

  29. 2009 October 8
    Hamba Allah permalink

    Sy juga minta izin utk letakkan link tersebut di facebook…terima kasih!

  30. 2009 October 8
    along permalink

    jazakillah ustaz…izinkn ana amek article ni…

  31. 2009 October 8
    Anonymous permalink

    thanks..
    sy igtkn kalu daje2 men kuiz tnpa niat..
    x pe..
    tp upenyer,,
    leh rosakkn akidah kite..
    thanks once again for the reminder..

  32. 2009 October 8
    Muhammad Faizal bin Azmi permalink

    Tengkiu for this. mmg terbaik penjelasan ni. selamber aku letak kat facebook aku tanpa meminta kebenaran. haha

  33. 2009 October 8

    Ulasan yg menarik… Alhamdulillah saya masih tak terjebak lg dgn mana2 aplikasi dalam mukabuku nih… Dr sudut agama mmg terpesong, dr sudut saya; benda alah ni mengarut & xde faedah pun… :)

  34. 2009 October 8
    ANIZA permalink

    ramai kawan2 sy menggunakan ramalan tersebut..nasib baik sy tidak terbuka hati menggunakannya..izinkan sy link dlm laman facebook utk memberikan maklumat ini kpd rakan2..

  35. 2009 October 8
    nurhafzan permalink

    thx a lot 4 the info ustaz. mohon izin link ke FB saya. syukran.

  36. 2009 October 8
    wan permalink

    ek e leh.
    nama pun facebook.
    ekstrem betol dgn ramalan dan tilikan.

    tapi tak guna juga nak bising ke apa.its an open world kan. type lah pandangan masing2.respect each other’s opinion, insyaAllah opinion sendiri akan direspect jugak.

    but hey, it’s just for fun. kalau rasa yakin dengan tilikan anda akan mati 20julai kerana terpijak kulit pokok pisang, mmg sangat kelakarlah.
    kalau rasa yakin anda main kuiz tu dapat tilikan menang sejuta ringgit dalam 30 hari, anda percaya ke.

    saya quote dari myfikrah,
    ———-
    # Bermain n jawab kuiz = PERGI jumpa tukang ramal
    # PERCAYA kpd kuiz = PERCAYA ramalan tukang ramal
    ———-

    ya betul ini berdasarkan artikel diatas, pandangan peribadi penulis blog ni. tapi betol ke? terpulang kat individu masing2.
    bermain n jawab kuiz, siap pejam2 mata je tekan segala macam jawapan kepada soalan tu, dpt result, either mati mengejut ke kahwin anak 8 ke dapat suami datuk dari panama ke, percaya ke? post kan kat wall, pastu kene bahan dgn rakan2..fun kan..
    lain lah PERGI jumpa tukang ramal, susah payah buat temujanji, bayar pengeras bagai, ikut pantang larang, cucuk hidung cucuk telinga bagi dpt ramalan, haa itu baru x betul.daya dan usaha yg disertakan utk mencari tukang ramal tersebut. and mcm mana plak you boleh samakan perbuatan tersebut dgn duduk kat depan laptop/pc, sambil minum air oren ke mkn kuih raya ke hisap rokok ke mkn chewing gum ke sambil ym dengan awek zimbabwe ke, sambil2 tu tekan2 kuiz..dpt jawapan, buat bahan gelak and then the next day in the morning lupa dah and wall post pon akan terkebelakang..

    so kat sini main texas poker pon haram lah kan? sbb ade judi? dpt chips..pastu main kat table.. padahal duit internet streamyx 88 sebulan ke celcom broadband 60 sebulan ke maxis broadband 70 sebulan ke mmg dah tentu2 bayar. ah takpe ni lain isu.nih da off topic la plak.

    so OPEN UP. fun.fun.fun. not real.
    memesongkan akidah?ya betol andai awak percaya kepada semua kuiz tersebut.

    and funny thing is, kalau nk ikutkan semua benda la haram. makan mcdonald pun menyumbang ke yahudi kan.padahal xde kene mengena pun.nak kate i lame? or super lame? well how about those people yg trying so hard to connect all the thing towards haram? i should say super duper lame.

    yang baik dari Allah, yg salah itu silap saya sendiri.
    Salam.

    apa2 pun thnx ustaz

    • 2009 October 8
      ex user permalink

      al-Imam al-Nawawi di dalam syarahan beliau kepada Sahih Muslim:

      “Telah ijma’ seluruh umat Islam pada keharusan urusan dengan Ahli Zimmah dan lain-lain orang Kafir selagi mana urus niaga itu tidak jatuh di dalam perkara yang haram. Akan tetapi umat Islam tidak boleh ( haram) menjual senjata kepada musuh Islam yang sedang memerangi Islam, dan tidak boleh juga membantu mereka dalam menegakkan agama mereka” [Sharah Sahih Muslim oleh al-Nawawi, 11/40]

      just nak komen ckit la…
      macam Imam al-Nawawi cakap kat atas, anything yang relate dengan perjuangan menegakkan agama lain adalah haram…(even Rasullullah sendiri pun sabda camtu)…
      n 1 organization yang memang obviously bantu anak2 yahudi is AEP….
      secara ringkas, kronologinya begini:-
      anak2 yahudi ini akan membesar di AEP dan anak2 yahudi yang dibesarkan ini la yg akan hancurkan umat Islam in future….

      apa maksud saya??…
      well, just have take a look kat produk2 yang donate to AEP ni…..
      etc—rokok Dunhill, Texas, Nestle, facebook, Levis, bla bla bla………
      kita keep on beli n support…n income duit tu digunakan untuk membesarkan anak2 yahudi di AEP ni…
      tak mustahil dikalangan anak2 AEP ni akan lahir tokoh bijak pandai seperti Muhammad Asad,
      tetapi, tidak mustahil juga akan lahir tokoh bijak pandai yang bijak dalam mengatur aturan dunia Islam mengikut acuan mereka secara senyap seperti Wolfowitz, Cohen, Meyrav Wurser …
      Wallahualam…sama2 la kita try renung2kan ye…..

      p/s: kalau tiada angin masakan pokok boleh bergoyang, is not it??….it just that kerajaan kita sendiri yang TIDAK BOLEH untuk berkata TIDAK….maka, yang TIDAK itu disorokkon fakta dan di’alihbahasa’ dengan YA…(supaya ekonomi negara x terjejas konon2nya….sedangkan kita ada banyak je alternatif lain actually)…

    • 2009 October 9
      singa permalink

      yg ni muslim ke tak nih? tak perlu la beralasan seribu lg la…

      ni kamu nih penah baca quran ke tak?! bila quran dan hadis dah jelas bersuluh …..tak perlu la beralasan seribu lg la…

      drpd kamu bermain facebook baik kamu baca quran. untuk org yg masih mahu membutakan hati mereka dgn ayat-ayat alquran dan hadith rasulullah dengan alasan “fun/main2 dan sebagainya”:-

      “Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan menjawab: “Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja”. Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?” Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu telah KAFIR sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan daripada kamu (lantaran mereka tobat), niscaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa” (At-Taubah:64-65)

      Kalo alasan fun digunakan, berzina dan minum arak pun “fun”, apakah dgn alasan fun,arak dan zina menjadi halal?!?!

      “Pandangan peribadi”, pandangan peribadi saya mengatakan kamu beragamakan facebook dan berajakan nafsu…jgn marah..itu hanya pandangan peribadi penulis.

    • 2009 October 11
      rythma permalink

      PERKARA AQIDAH TIDAK BOLEH DIPERMAINKAN, DENGAN BAHASA MUDAH JGN KITA MAIN2. BUKAN MASALAHNYA KALAU X PERCAYA BOLEH TERUSKAN DGN ALASAN JUST 4 FUN.

      JGN TUDING JARI KPD ORANG LAIN SUPAYA OPEN MINDED, TP BIARLAH KITA YANG OPEN MINDED DENGAN MENERIMA HUKUM ALLAH.

  37. 2009 October 8
    Anonymous permalink

    Jika x percaya dgn apa yg dikatakan ustaz, xpe. Up to you la but don’t blame him because he doing the right thing. For fun or what ever reason, its still wrong. Niat tidak menghalalkan cara. Tambahan pula niat tu tidak membawa apa2 manfaat pun.

    Thanx ustaz for the info. Ambil yang berfaedah, buang yang tidak perlu.

  38. 2009 October 8
    justwonder permalink

    hmm…how abt those ppl yg buat kursus mengenal diri melalui tarikh lahir yg byk iklan kat suratkhabar…adakah mereka tukang tilik jugak? they claim that those information was called ilmu metafizik which was studied centuries ago by many kind of people and it has been proved that it is true… if that so, ilmu metafizik itu adalah cabang ilmu yang salahkah?

    keep wondering~

    • 2009 October 9

      @Justwonder,

      Sy pun mcm anda juga. Sering tertanya2 tentang so called “METAFIZIK STUDIES” yg buat tafsiran tentang tarikh lahir seseorang based on his ELEMEN2 and AURA2 yg diperoleh dari calculation angka2 bla bla bla…

      Personally speaking, sy tak bersetuju dgn benda ni. Jauh sekali utk percaya. But the fact that orang yg mempopularkan di Malaysia itu membawa title “Dr” dan kerap sgt masuk TV menyebabkan ramai orang follow benda ni. Tp hakikatnya ia sedikit sebanyak termasuk dlm kategori MERAMAL sbg mana isu yg kita tgh bincangkan ni.

      Mungkin syeikh Abu Umair boleh komen juga tentang ni..?

      P.s : Kajian tarikh lahir tu guna tarikh lahir ikut kalendar Masihi. Kalau tengok kalendar Hijrah, dah lari dah nombor2 tu. Tu belum tengok kalendar2 lain lagi.. mcm nonsense je kan? huhu

      WA

    • 2009 October 9

      Analisa sifat seseorang mungkin boleh dibahagikan kepada 3 kategori:

      1) Dengan melalui tarikh lahir, ejaan nama, warna kegemaran, haiwan kegemaran dll.

      Ini adalah tukang tilik dan ahli nujum zaman moden. Yang bersandarkan kepada falsafah dan rahsia-rahsia yang diceduk dari sumber-sumber falsafah atau agama lain.

      2) Analisis perwatakan melalui ciri-ciri saintifik. Ia biasa dilakukan oleh pakar psikologi untuk mengesan ciri dan kecenderungan peribadi seseorang.

      Analisis ini berbeza dengan yang pertama. Ia merujuk kepada fakta-fakta nyata yang diperolehi melalui kajian saintifik.

      3) Analisis sifat secara kejahilan. Contohnya, kalau berjalan cara begini maka sifatnya begini. Kalau tidur cara begini maka sifatnya begini.

      Ini hanyalah satu kebodohan yang tidak bersandar mana-mana sandaran. Tapi jika ia diambil dari mana-mana falsafah yang terdahulu, ia boleh termasuk dalam kategori pertama, iaitu ahli nujum moden.

  39. 2009 October 8
    EuClaire permalink

    Salam and hye, I would like to lay my opinion on the comment made by brother Wan above. Please dont consider this as an attack or inflammatory comment but merely to refute some arguments made by Wan.


    ek e leh.
    nama pun facebook.
    ekstrem betol dgn ramalan dan tilikan.
    tapi tak guna juga nak bising ke apa.its an open world kan. type lah pandangan masing2.respect each other’s opinion, insyaAllah opinion sendiri akan direspect jugak.


    Your point? Islam has rules and AlQuran as its guidance. Are they that hard to obey?
    And yes this is the world of Internet, where anonymity ensures and everyone hides behind their computer desks. Thats open world for you.


    but hey, it’s just for fun. kalau rasa yakin dengan tilikan anda akan mati 20julai kerana terpijak kulit pokok pisang, mmg sangat kelakarlah.
    kalau rasa yakin anda main kuiz tu dapat tilikan menang sejuta ringgit dalam 30 hari, anda percaya ke.


    Consider this hypothetical situation: If someone did predicted you to win 1 mil and it really happened? Of course you dont believe this mere coincidence, however what about the masses? Believe me among all the people who knew about the winning prediction, there is bound to have at least a person who would believe this prediction. Do you get my point there?


    saya quote dari myfikrah,
    ———-
    # Bermain n jawab kuiz = PERGI jumpa tukang ramal
    # PERCAYA kpd kuiz = PERCAYA ramalan tukang ramal
    ———-

    ya betul ini berdasarkan artikel diatas, pandangan peribadi penulis blog ni. tapi betol ke? terpulang kat individu masing2.


    yes it is up to individual’s perspective over this matter. But majority thinks that quote by myfikrah has accurately portrayed the situation. But you might say that majority does not equate to truth. I accept that.


    bermain n jawab kuiz, siap pejam2 mata je tekan segala macam jawapan kepada soalan tu, dpt result, either mati mengejut ke kahwin anak 8 ke dapat suami datuk dari panama ke, percaya ke? post kan kat wall, pastu kene bahan dgn rakan2..fun kan..

    lain lah PERGI jumpa tukang ramal, susah payah buat temujanji, bayar pengeras bagai, ikut pantang larang, cucuk hidung cucuk telinga bagi dpt ramalan, haa itu baru x betul.daya dan usaha yg disertakan utk mencari tukang ramal tersebut. and mcm mana plak you boleh samakan perbuatan tersebut dgn duduk kat depan laptop/pc, sambil minum air oren ke mkn kuih raya ke hisap rokok ke mkn chewing gum ke sambil ym dengan awek zimbabwe ke, sambil2 tu tekan2 kuiz..dpt jawapan, buat bahan gelak and then the next day in the morning lupa dah and wall post pon akan terkebelakang..


    mmm, cube fikir camni lak. Pergi jumpe tukang tilik tapak tangan, tutup mata pastu serah tangan utk ditilik. Pastu tukang tilik pon bagi tilikan. Pastu gelak2, pastu pegi makan lunch dan lupe. Does it sound familliar?

    And you have much unrelated anecdotes that is not related to the main topic. I wont be commenting on that.


    so kat sini main texas poker pon haram lah kan? sbb ade judi? dpt chips..pastu main kat table.. padahal duit internet streamyx 88 sebulan ke celcom broadband 60 sebulan ke maxis broadband 70 sebulan ke mmg dah tentu2 bayar. ah takpe ni lain isu.nih da off topic la plak.


    You brought up the poker issue. Ill try to give my take on this, and please my Muslim brothers and sisters correct me if im wrong here.

    Game, in programmers view(like myself) is a set of presentation (can be text form or graphical) made by thousands of RNGs (Random Number Generators). Meaning that its nature of a game itself is nearly random(i put nearly random here is because technically there is no random number in computer wise).

    Poker itself is a big random generator. You wont know the next set of cards you would get, because these numbers are randomly generated. What makes it judi is if the this nature is associated with bets. Betting our own money to buy a chance for you to get a set of random generated cards is a big no-no. If bets were absent from this equation, poker is just a game.

    And the celcom point you made does not make sense. Or maybe you might want to clarify them a bit. Im a bit slow.


    so OPEN UP. fun.fun.fun. not real.
    memesongkan akidah?ya betol andai awak percaya kepada semua kuiz tersebut.


    Is fun all you can think of? Try reading a book perhaps. It’s also fun. Doing real IQ quizzes are fun too.


    and funny thing is, kalau nk ikutkan semua benda la haram. makan mcdonald pun menyumbang ke yahudi kan.padahal xde kene mengena pun.nak kate i lame? or super lame? well how about those people yg trying so hard to connect all the thing towards haram? i should say super duper lame.


    Sorry but I wont be commenting about this. Some other readers may want to clarify this. As for me, I believe there are different views regarding this matter, and I know some brothers and sisters out there are more knowledgeable than I am.


    yang baik dari Allah, yg salah itu silap saya sendiri.
    Salam.

    apa2 pun thnx ustaz


    Salam brother Wan and take care of yourself :)

    • 2009 October 9

      @EuClaire,

      Baru nak jawab komen dari Wan, tapi komen dari saudara/i di atas seems more than enough I think.

      @Wan,

      Not all of the apps, and quizzes, in facebook or somewhere else, are considered as HARAM. Mcm yg EuClaire sebut, kalau kuiz IQ, soalan sejarah, etc… itu tak termasuk pun dlm kes ni.

      Tp kes ramalan2 ni, atau senang cerita mengaitkan 2 (or more) pemboleh ubah (variables) yg TOTALLY UNRELATED (tarikh lahir vs luck?, rahsia nama vs perangai?) adalah satu benda yg super nonsense. Bahkan ia jadi satu benda yg mmg kita jauhi sbg orang Islam sbb memang ada LARANGAN SYARAK based on dalil2 yg Ustaz Abu Umair dah kemukakan di atas.

      Takde mana2 ulamak yg saje2 reka utk larang benda ni. Bukan Mufti Arab Saudi, atau Ust Abu Umair, atau sape2 saje2 nak larang benda ni. Ini ada dalil dan nas dlm Islam, yg mana Allah jugak yg tetapkan.

      WA

  40. 2009 October 8
    fazura permalink

    saya pun nk minta izin letak kt fb ye..thanx ustaz

  41. 2009 October 9
    si kureng bab agame permalink

    salam semua…erm, bagus tindakan ustaz nie berdakwah. Tp, from my opinion, saya rase kalau setakat nk maen tuk jus for fun boleh..mksud hadis tue(ape yg saye paham) haram kalau jumpe tukang tilik yg betul(org)..yg kat dlm fb nie usahkn bkn org, malah diprogramkan. Adeke org yg super bodoh nk percaye semue bende tue? kalaulah tetibe ape yg diramalkan dlm fb menjadi kenyataan, contohnye dpt duet 1 million ker, anggaplah sbgai rezeki dr Allah. Please people, jgn buat Islam nampk sbgai agama yg mengongkong umatnya. kalo semua xboleh buat mane la ade org yg tertarik nk msk Islam nnti. Kalo jumpe tukang tilik betul2 barulah haram..ini reality, yg kt dlm fb nie fantasy. reality n fantasi xkan boleh same. Islam adalah global, Islam adalah Ad-Din. Ade jgk yg kate maen fb nie haram..nie lg super b…Islam menggalakkan umatnya bersosial aslkan ade batasannya. Kalo dah melibatkn perkara maksiat tue barulah haram..kalau bab mnyalurkan dana ke puak2 yahudi tue ana xtau la plak…wallahua’lam.

    • 2009 October 9
      singa permalink

      pandai betul hang bg fatwa….opinion kamu berguna kalo kamu ada ilmu.. kalo taktahu tanya org yg tahu/pergi belajar…bukan memandai mengeluarkan fatwa “matrix” (reality vs. fantasy) dkt sini..kamu ni solat ke tak? solat tu tak mengongkong ke kalo ikut fatwa kamu?

      sekali lg, utk kamu:-

      “Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan menjawab: “Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja”. Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?” Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu telah KAFIR sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan daripada kamu (lantaran mereka tobat), niscaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa” (At-Taubah:64-65)

      Kalo alasan fun digunakan, berzina dan minum arak pun “fun”, apakah dgn alasan fun,arak dan zina menjadi halal?!?!

      • 2009 October 9

        @Singa,

        Kita sependapat dlm hal ni.

        Tp rasanya as a nasihat dari seorang saudara seaqidah, maybe kita boleh lower sket tune n tone bahasa kita a bit. Because after all, aqidah yg sahih juga menuntut kita mengamalkan akhlak yg mulia =)

        @Si kureng bab Agama,

        Anda tulis,

        =======
        Please people, jgn buat Islam nampk sbgai agama yg mengongkong umatnya. kalo semua xboleh buat mane la ade org yg tertarik nk msk Islam nnti.
        =======

        Kalau kita perhatikan dlm Islam ni, banyak yg boleh dari yg tak boleh. So bila anda ckp semua tak boleh dalam Islam, patutnya tu tak betul.

        Dan sy tak fikir bahawa dgn isu ni maka orang tak tertarik dengan Islam pula. Yg betulnya, orang jadi tak minat dgn Islam adalah disebabkan sikap umat Islam tu sendiri yg sudah tidak membawa imej Islam yg sebenar. Hinggakan wajah Islam pada hari ini sudah tidak lagi sama mcm Islam yg asal..

        WA

      • 2009 October 17
        AMIR permalink

        nape mesti kait kan fun ngn zina n minum arak aje??? cbe bc blek pe yg si kureng tulis….dye ckp aslkn bnd 2 xbwk kpd bnd hrm…kre ok….bkn 2 ke mksd dye….arak n zina tu dh sedia maklum haram…..

        +++++++++++++++++
        reality n fantasi xkan boleh same. Islam adalah global, Islam adalah Ad-Din. Ade jgk yg kate maen fb nie haram..nie lg super b…Islam menggalakkan umatnya bersosial aslkan ADA BATASANNYA.

        as long as we do sth that doesnt go against our syara’ i think its no wrong??

        tp dlm hal ni mmg sy rse kuiz yg mengarah kepada keburukan (esp. tilik nasib) mmg lgsg xguna.n hadis di atas boleh menerangkn kenape…..pd zaman nabi….xd kuiz tilik nasib ni…..tp ad tilik nasib…..ad persamaan kt situ….cume dulu bkn kuiz….skrg…..dlm bentuk teknologi kuiz…..ni pandangan dari seorang sahabat saya…..lebih kurang…(ad len2 skit kot)

        A: ko rse bnd ni haram x???
        B: aq pn ragu2…tp mmg kalo bnd 2 dikiaskn dgn bnd haram….so jd la bnd 2 hrm…..air tapai (air yang terhasil dari penapaian atau pemeraman)….bnd ni adalah haram….tp apabila ia memabukkan….ttp….jk x…ok r…..otak kte bley pk waras lg……tp nabi x ckp psl air tapai….nabi ckp psl arak….
        A: tapi nabi ckp psl arak bkn air tapai???
        B: tp ap persamaan antara air tapai yg boleh memabukkan ngn arak?yang nabi suro kte pk ngn otak yang telah dikurniakan tuhan….dua2(arak n air tapai) memabukkan….n boleh mengurangkan kewarasan….camtu jgk la aq rse di’apply’kn kt sini….kuiz bese boleh…kuiz agama….kuiz sifat siapakah tokoh islam yang ad dlm diri anda…cthnye…so kt sini nabi kaitkn tilik nasib ngn kuiz facebook yang memberitau nasib ssorg(ataupun sesuatu perkara ghaib yang hanya diketahui oleh tuhan)itu adlah haram….
        A: owh….nape mst nk kaitkan ha???mksd aq….arak n zina haram kn, tp 2 2 dh termaktub dlm AlQuran…ok r….slgi xd kaitan bukan ok ke???sbb pc dh diprogramkn….len dgn org yg tilik nasib…. ????
        B: xde lah….sme je…persamaannye adalah….dua2 adlah menilik nasib…..xkn nabi nk gtau kuiz tilik nasib 2 hrm…..cz dulu xd facebook mst shbt2 xphm….so kte pd zaman skrg ni…kne lah ambil kias2 ni….sbb skrg dh maju…islam mmg mengikut kemajuan….tp kias 2 mestilah didahului dgn quran dan hadis….tu pndangn aq r….kalo aq tersilap sori r…..
        A:owh no prob….thnx btw…..

        so skrg mcm mne???
        pd sy….facebook itu tidak haram selagi x menjurus kepada keburukan..sbb stkt ni sy xbgtu menjumpai kias yg seakan itu….yg terdkt adlah jgn mendekati zina….slg…facebook diguna dgn cara yg baik….contohnye berdakwah…..ia satu benda yang baik….dan nabi juga menyuruh kita bersosial…..begitu jugalah seperti kuiz….yg baik xpe…kuiz 1+2…..kuiz math….pastu result dye anda kurang dalam pengiraan…atau anda sederhana….atau anda pandai….ini ….tidak salah…..kerana sistem inilah yg kite guna dlm exam….btol x????n kuiz ini tidak melampaui perkara ghaib…..

        everything written above is an opinion. any correction is up….n maxure ur comment is a not a harsh sentence….cz i dont accept dakwah tru compulsion….

        hopefully this discussion can strengthen our ukhuwah n not to losing it

        segala yng baik dtg dr ALLAH….dan yang buruk itu datang dari ALLAH ats kelemahan saya sendiri. assalamualaikumwarohmatullahiwabarokatuh…..

  42. 2009 October 9
    Saiful Nizam permalink

    kenapa suka meringankan hukum? sekadar suka2.. jawapan tipikal dari mereka yang kurang prihatin terhadap sekeliling dan kurang faham terhadap tindakan apa yang mereka lakukan. pada mereka hidup ini juga sekadar suka2.. kita enjoy! mcm biasa dgr..

    biarlah mereka dgn fahaman mereka setelah kita cuba memberikan nasihat. kerana mereka tak akan mahu berubah.. kerana tiada apa yang penting bagi mereka kecuali sekadar suka2 belaka.. padahal SETIAP perbuatan kita di dunia ini diambil kira.. setiap itu akan diberikan hukuman setimpalnya.. jadi dimana faktor suka2 untuk diletakkan?

    apakah kita sanggup terima pembalasan atas kejahilan yang pernah kita lakukan kelak?

    • 2009 October 9

      sgt setuju..in fact dlm kajian sainitifik terbaru, setiap thought kite ade vibration/energy..
      bg pendapat sy yg cetek ilmu..klau thought/perbuatan kite tidak sihat atau tidak selari dgn sunnatullah ataupun fitrah yg energinya suci, bersih, kerana telah ditetapkan Tuhan dalam sebaik2 keadaan , thought/perbuatan itu akan menggangu peredaran sihat fitrah kita, atau org yg berdekatan dgn kita..maka fitrah kita sedikit demi sedikit mengalami kecacatan; dan itulah akibat dr dosa kita..kerana energi dosa tidak selari dgn energi fitrah, sunnatullah yg ideal..
      energi dosa juga mungkin diibaratkan seperti penyakit, virus jahat dan sebagainya..
      then, setiap perlakuan kita walau sekecil zarah dipertanggungjawabkan dan dihisab kelak.. Wallahua’lam

  43. 2009 October 9

    saya ini ya ingin mendapatkan jodoh yg mapan dan terampil bagiku tlng donk dicarikan!

  44. 2009 October 9
    LEYA permalink

    salam..ustaz,terima kasih atas info nya..mmg lagi jelas bila ada yang bangkang dan ada yang memperbetulkan kembali..makin jelas rasanya..terima kasih sekali lagi..

    saya setuju dengan my Fikrah..kepada @Singa,kalau nak memperbetul orang yang salah,tolong gunakan dengan ayat yang lebih sopan..kan baru manis di dengar.

    wassalam

  45. 2009 October 9
    AkiRa permalink

    Salam.. saya nie bukanlah seorang yang anti agama and everthing. saya respect sume agama didunia ini kerana dalam quran pun ckp “bagimu agama mu dan bagi ku agama ku”. so berbalik pada aplikasi facebook yg saya nampak semakin rancak dibincangkan sehingga seolah-olah menjadikan aplikasi dilaman web ini tidak boleh digunakan.. untuk makluman semua, pihak facebook ader menyatakan dalam terms dia bahawa aplikasi2 di laman sosial ini hanyalah untuk hiburan semata2. saya tidak paham kenapa ader manusia yg bagi saya tidak waras untuk mengambil perkara ini serious. barangkali beliau tidak membaca terms dia dan main ikut2 jer daftar. mmg elok kita mengingatkan antara satu sama lain akan tetapi kenapa tidak kita selidik dahulu kenapa wujud quiz2 ini. sekiranya ini menjadi perdebatan hangat, org yg bukan islam hanya melihat bahawa ugama islam itu seolah-olah sempit sedangkanislam itu mudah. sekiranya saya salah, tolong ustaz perbetulkan karena saya juga seperti ustaz dan kalian yg lain. kita sumua tidak sempurna. bagi saya, agak mustahil dizaman ini org yg bijak dan pandai boleh terpedaya melainkan lemah pegangannya. al-quran juga menyatakan bahwa org yg lupa dan leka adalah yg mudah terpedaya, dan mereka inilah dari golongan yg rugi.. jd bagi saya, elok kita nasihat dan ingat mengingati akan tetapi jgn lah jdkan ini satu isu yg besar. sesama la kita amal maaruf nahi munkar. wassalam

    • 2009 October 9
      CopyPaste permalink

      salam AkiRa… aku tak tau la ko nie org dia cam ner, but why not take it positively ok? aku pun x terel agama . aku tak tau la sampai haram hukum amek quiz bodoh2 nie tp kalo betul la aper yg dikatakan ustaz tue, apa salahnya kite renung2kan. aku akui aku pun main gak quiz tukang tilik kat fb tue dan ade skali dia ckp,”ko jgn caya ckp atok nie, atok dah nyanyok sebenarnya” so bagi aku tue lawak jer coz x der pa per yg nak dipercayakan. aku pun dulu x stuju gak ngan komen nie (member post kat fb) tp pikir2 balik mungkin ader yg betulnya kot. so just chill. bab isu besar nie, aku pun tak tau camner nak ckp coz member aku org cina, dia baca page nie pastu dia ckp,”Susahlah agama u nie, berhibur pun x leh”. aku ckp berhibur boleh cuma ader batas dia. so anybody leh commen tang bab menjadikan bende nie isu besar, sila comment.

      • 2009 October 9

        @Copypaste,

        Sy rasa isu sahabat Cina anda tu, bg sy itu tak menjadi masalah.

        Sbgmana kita tahu, mmg lah dlm kepercayaan Cina itu penuh dengan konsep tilikan, ramalan, rahsia itu dan ini yg bukan2.. Dari pantang larang dan adat resam yg dikaitkan dgn kepercayaan itu dan ini, hingga kepada konsep Feng Shui etc2.. sudah tentu mereka akan hairan dan tak mampu utk terima konsep KITA orang Islam yg menekankan KESUCIAN AQIDAH dari pencemaran kepada kepercayaan yg bukan2.

        Ckp kan kepada dia, BOLEH SAJE BERHIBUR DLM ISLAM, tapi dlm hal aqidah, kita tak boleh kompromi.

        Lagi satu kalau kita perasan, pada zaman sekarang ni, ramai orang non Muslim dari bangsa Cina dan lain2, yg SEDAR, dan TAHU tentang KEKARUTAN benda2 ramalan, isu tukang tilik etc2 ni semua. Tp hakikatnya, mereka pergi juga tilik2 tapak tangan, feng shui itu ini etc. Alasannya, SAJE2 aka FOR FUN (?)

        So kalau orang Islam yg buat mcm tu jugak, tak ke kita kata tu menyalahi aqidah? Mana boleh jumpa tukang tilik walaupun utk saje2 try… nak test, suka2… etc..?

        WA

  46. 2009 October 9
    Bob permalink

    Salam Ustaz,

    Terima Kasih di atas peringatan itu…
    Pada fikiran saya yang tidak seberapa ini, asalkan kita main kuiz tersebut secara suka-suka tidak ada apa-apa bukan? Seharian bekerja/belajar, hiburan adalah amat diperlukan…dan facebook inilah wadah utama untuk berhubung dengan kawan dan keluarga terutama mereka yang duduk di rantauan…

    Walaubagaimanapun, saya yakin kalo cukup iman di dada, kuiz2 sebegini tidak in any way, akan memesongkan akidah…sekadar for fun sahaja

    Sekali lagi, terima kasih di atas peringatan tersebut.
    May Allah S.W.T. bless us all…

    • 2009 October 9

      @Bob,

      Salam,

      Rasanya isu JUST FOR FUN tu dah settle. Isunya ialah bukan percaya kepada kuiz ni, sbb kalau percaya mmg sudah terang lagi bersuluh itu memesongkan aqidah. Tp isunya ialah BERKUIZ-KUIZan itu juga adalah suatu yg dilarang. Malah ada amaran jelas dari Nabi, solat tak diterima 40 hari.

      Dan tak salah berfacebook. Ustaz juga berfacebook. Kalau tak, macam mana Ustaz boleh tau pula kewujudan apps2 and quizzes ni semua, ye dak? =)

      So tak salah berfacebook. Dan kalau betul nak “berhibur” di facebook, ada byk lagi apps, games, quizzes yg ada di sana yg boleh saudara guna yg tak de kena mengena dgn isu aqidah yg kita bincang kat sini. Sy tengok ramai yg jadi petani di Facebook (farmville), tak kurang juga menjadi Mafia (mafiawars) dan lain2 lagi. (sekadar memetik beberapa contoh =) )

      WA

  47. 2009 October 9

    salam,

    nampaknya bagi mereka yang pernah bermain dengan kuiz-kuiz di ‘muka buku’, pasti terasa seperti makan cili.

    hmm, key point’ entri ini ialah dari segi pencemaran terhadap ‘akidah dan kepercayaan’ seseorang. Mana boleh main-main kan bila dah masuk bab akidah. Tak seharusnya timbul soal ‘just for fun’. Nama pun pencemaran.

    soal orang memandang islam tu sempit sebab tak boleh berhibur dah lari dengan tujuan asal topik akidah tu ya tak..

    apa pun, bagi pemilik ‘muka buku’ yang tak berminat dengan sebarang ‘application’ dalam muka buku boleh cuba ‘Facebook purity’, fungsinya untuk ‘hide’ application yang ada.

    http://userscripts.org/scripts/show/44459

  48. 2009 October 9
    nOrita permalink

    Salam…thanx vry much for the entry.I’m asking for your permission to copy this entry (possibly other entries as well) to be spread around.TQ in advanced.May Allah bless, no matter where ;)

  49. 2009 October 10
    Bob permalink

    @ Myfikrah

    Sekadar pendapat saya,

    Setiap orang ada hak untuk mempunyai pendapat dia sendiri, asalkan tidak BENAR-BENAR melanggar hukum agama. Tak semestinya kalo saya (or other Muslims for that matter) main kuiz di facebook I/we am/are less Muslim…

    Just main quiz, likened to tengok TV, dengar radio dan sebagainya. Asalkan kita tak terpedaya, tak lagho, tak lupa solat, baca Quran kerap, ada moral yang baik dan menjalankan ibadat yang disuruh-Nya, apa salahnya kalau main quiz yang tak sampai dua minit? I never believe in the results given by these kinds of quizzes for that matter. Like i said, it is just for fun (kalau perkataan ‘fun’ tak diterima, saya guna ‘entertainment’). I believe that if it is just for entertainment and kalau ada iman yang kuat, aqidah tak terpesong.

    Walaubagaimanapun, saya hormati padangan Ustaz dan semua orang dalam perkara ini. May our lives are blessed and cherished by Allah S.W.T.
    Cheers.

    • 2009 October 11

      @Bob,

      Sy hormati pandangan anda juga. But unless argument saudara dikepilkan sekali dgn nas atau hujah2 yg kuat sama ada dari AQ or Hadith, maka sy still tak setuju dgn pendapat anda.

      Dan NO, sy tak pernah anggap orang yg main kuiz are less Muslim than others who don’t. Because PEOPLE MAKE MISTAKE. That’s the point. And by making mistakes, it’s not a big deal sgt, apatah lagi kalau buat dgn keadaan tak tahu. Bahkan Allah tu Maha Pengampun, insya-Allah Dia ampunkan kesalahan yg kita buat dlm keadaan tak sengaja @ tak tahu.

      Tp MEMPERTAHANKAN MISTAKE yg dibuat itulah yg sy tak setuju.

      ========

      AND AGAIN,

      SY nak remind isu di sini bukan sama ada KITA PERCAYA atau tidak KUIZ2 mcm ni. Sbb everyone knows that kalau kita dah sampai tahap PERCAYA, itu mmg MEROSAKKAN AQIDAH.

      Tapi di sini isunya ialah BERMAIN2 DGN KUIZ (BUKAN PERCAYA, sy ulang, BUKAN PERCAYA) itu yg kesalahannya menyamai dgn kes BERMAIN2 DGN AQIDAH.

      Dan Nabi SAW dah mentioned clearly, kalau PERCAYA, itu yg KAFIR. Tapi isunya bukan PERCAYA, tapi pergi bermain itu pun, adalah satu benda yg dilarang. Kalau ikut hadith di atas, solat tak diterima 40 hari.

      Bayangkan Nabi SAW ckp begitu, takkan kita nak cakap kat Nabi, JUST FOR FUN je, JUST FOR ENTERTAINMENT je…

      WaLlahu a’lam

  50. 2009 October 10

    salam. setuju dengan post ustaz.sebenarnya dah lama saya nak tegur kawan2 tentang perkara ni, cuma tak terluah.

    agak geli hati bercampur geram apabila terbaca komen yang membangkang pendapat ustaz dengan alasan; bagaimana orang islam nak maju kalau terlalu mengongkong dan adakah islam menghalang untuk berhibur.

    pada hemat saya kuiz2 berbentuk ramalan(yang tiada hujah kukuh) tiada sedikit pun membawa si penjawab terhadap kemajuan.dari segi saintifik mahupun sosial. kalau orang bukan islam sekali pun saya fikir akan setuju dengan pendapat ini.ada banyak lagi kuiz yang lebih berfaedah, yang dapat membawa anda terkehadapan. kuiz bahasa asing dan ekonomi dan falsafah misalnya ada juga saya jumpa.

    nasihat saya buka kamus dan ensiklopedia, cari maksud kemajuan.

    berkenaan dengan hiburan, saya rasa amat mengarut kalau berhibur dengan perkara yang mengarut. atau anda tiada alternatif lain untuk berhibur?

  51. 2009 October 10
    munirah permalink

    kesimpulan yg saya dapat apabila membaca komen2 semua adalah, manusia yang menginginkan keduniaan akan menghalalkan apa yg haram.

    mereka akan meng”ok” kan yg benda yang xok, well igtlah matlamat tak menghalalkan cara. yes u want to njoy n having fun. tapi kita masih ada mcm2 lagi application yg lain kn kt facebook tu untuk enjoy and having fun. :)

    jgn sempitkn fikiran bila berdebat ttg isu ni. dah ada org tegur ttg keburukan tu kita trima dgn hati yg terbuka. bersyukur kepada Allah sebb Dia masih menyayangi kamu dgn menghantar org utk menegur kamu.

    jgn risau, tak mati pun tak main ramalan tu. mafia wars, farmville dll tu semua bukankah lagi menarik :)

    okeh thanks ustaz!

  52. 2009 October 10
    hidayah permalink

    huhuhu.. betul-betul menyentuh akal dan jiwa saya ,terima kasih atas peringatan saudara.. mohon izin nk paste cerita ni kat laman facebook saya.. syukran ya akhi..

  53. 2009 October 11
    Bob permalink

    Memang bagus kalau ada ilmuwan agama yang boleh berkongsi ilmu…Orang-orang sebegini memang harus disanjung.

    Tetapi saya juga geli hati bercampur geram kerana banyak lagi masalah yang lebih besar dikalangan orang Islam di Malaysia (selain bermain kuiz di facebook), seperti merokok, merempit, minum arak, berzina dan sebagainya (yang obviously memang haram) yang harus ditangani terlebih dahulu, kurang diambil perhatian. Maaf terkeluar topik, tapi ini sekadar pendapat sahaja.

    Berbalik pada topik asal, kalau memang dikatakan bermain kuiz sekadar untuk hiburan pun dikatakan tidak boleh, maka tidak bolehlah bermain kuiz ini lagi.

    Salam,
    Cheers.

    • 2009 October 11

      @Bob,

      Salam Sdra Bob, sorry skali lagi sy nak mencelah =)

      Tak usah geli hati pun.

      Kalau nak tengok dlm smaller scale, tengok BLOG ni pun jadi lah. Agak2 dlm semua post yg Ustaz Abu Umair tulis, dia komen @ tulis isu di Facebook je ke eh?

      Cuba tengok kat archive, baca post2 lepas. Banyak lagi isu lain yg turut sama dikupas oleh al-Ustaz. Apa yg menyebabkan sdra GELI HATI sgt eh?

      Ok, cuba tengok dlm larger scale pula.

      Para ulamak misalnya, takkan disebabkan kita nak fokus pada isu besar, JUDI ZINA etc, maka kita PEJAM MATA dgn isu KECIK…? Adakah kita settle kan semua isu besar, maka kita baru buat yg kecik2 ni. Kalau semua ulamak fokus utk setelkan isu besar, sape yg nak fokus isu kecik kepada masyarakat? And more importantly, who are we to judge and decide whether this is considered as ISU KECIK or not?

      Sy sgt setuju dgn komen Sdra Ariff di bawah ni, “bila dah masuk isu aqidah, mana ada kecik dah”… Akal kita je yg cuba menafikan, dan still nak anggap ia sbg kecik. Ingatlah yg AGAMA ini bukan kita yg tentukan hukum hakam dan syariatnya.

      ======

      Berbalik kpd isu asal, BUKAN semua kuiz tak boleh. Tapi kuiz yg berbentuk ramalan, yg mengaitkan 2 (or 1 or more) pemboleh ubah yg tak berkaitan (eg hubungan ejaan nama dgn sikap anda, tarikh lahir dgn jodoh, – just to name a few) YG TIDAK BOLEH. Nak main kuiz test IQ ke, kuiz test bahasa loghat negeri ke, itu wajar lah juga nak dikatakan FOR FUN.

      WA

  54. 2009 October 11
    mujahidah jahil permalink

    Astaghfirullahalazim..

    terima kasih pada ustaz..
    Alhamdulillah dgn izin Allah sya ditakdirkan membaca entry ni..
    Brula saya sedar betapa jahilnye diri ini..
    Betapa kuatnya dugaan akhir zaman ni, sampaikan buat benda yang jelas2 haram pun kita x merasakan apa2
    Tapi anggap untuk berseronok sedangkan tujuan kita dijadikan bukan untuk suka2..
    sampaikan ada yg beri peringatan pun, ramai lagi yg mempersoalkan hukum Allah..

    Nauzubillah.

    Saya sangat berterima kasih atas peringatan
    Moga dosa saya diampunkan..

    Dia (ALLAH) berfirman, “kamu tinggal di bumi ini sekejap sahaja, jika kamu benar2 mengetahui”. Maka apakah kamu mengira bahawa kami menciptakan kamu main2 (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?? (23:114-115)

    • 2009 October 12
      acu permalink

      Alhamdulillah …MOGA BUMI INI TERSELAMAT DARI BALA ALLAH AKIBAT KELEKAAN UMATNYA…AMIN

  55. 2009 October 11
    ariff permalink

    assalamu3alaikum.

    bila melibatkan aqidah, tak boleh kata benda itu besar dan benda ini kecik. bila melibatkan aqidah. maka ia akan jadi sebesar-besar perkara.

    bahkan kalau benda ni boleh menyebabkan terkeluar seorang itu dari syahadah. nak kata benda ni benda kecik ke?

  56. 2009 October 11
    AyuChan permalink

    Salam..
    Terima kasih untuk info ini..

  57. 2009 October 11

    boleh tak saya just for fun kill ur wife or your kin?
    kamon, i want to do that just for my fun!!
    any of you guys yg menegakkan benang yg basah bleh bg saya chance??
    seriously, i just want to kill your family for fun!!!
    absolutely for my f***ing FUN!!!

    • 2009 October 11

      Sape eh yg menegakkan benang yg basah?

      WA

      • 2009 October 12
        akubest permalink

        sy rasa yg menegakkan benang yg basah tu yang cube mempertahankan just for fun mereka. huhu~

        • 2009 October 12

          exactly!!
          thx sbb fhm..im no alim person and im sorry for my emotion..
          but at least i try to understand what really Islam want to give our life in perfection..
          thx for this article tp sy tired baca komen2 typical yg kononnya mereka buat just for fun even this shakes the very fundamental of Islam..
          i just want to give hard analogy with hard example for those yg susah nak extract ideality from their own fitrah..

          and nak tny lg sekali kpd yg still menegakkan benang yg basah..dgn nada sy yg lembut..”Boleh saya bunuh ayah awak suka2 ati saya?”

        • 2009 October 17
          cikgu BI permalink

          ape la si makhluk ‘FOR FUN MAN! NO HARD FEELING!!’ kat bwh ni…grammar pun salah, ada hati nak speaking….huk3~….

    • 2009 October 12
      geraaamm... permalink

      yang jahil tentang agama bg pendapat sukar untuk aku terima…. pergi balik umah dan belajar tentang agama islam balik.. apa yang dikatakan tauhid,akidah,kepercayaan. kau kata just for fun.. hari-hari nak fun ke?? apelah.. abang umair da keluarkan dalil dan hadis, itu pun ko tak percaya dan ambil iktibar.. kau kata kau tak alim la,xkuat agama la, tapi seWAJIBnya kita kena WAJIB berpegang pada ALQURAN dan HADIS itu pun tak tahu ke??? orang bagi peringatan jer nak kata just for fun man pastu menegakkan benang yang basah. Kau tak tahu orang islam di pandang hina sebab ape?? sebab umat islam itu sendiri.. nak fun jer!! nk tanye… sukar sangat ke jadi orang islam?? pergi balik cari tentang keindahan islam itu sendiri..

  58. 2009 October 11

    Just another JUNK FOOD for thought..

    Imagine,

    Kalau ada satu KUIZ ala2 spt yg dinyatakan di atas buat ramalan misalnya :

    “Anda akan kahwin pada usia 27 @ 3 thn lg bla bla bla…”

    Mmg pada mulanya semua tak percaya. Semua nak FOR FUN. Semua anggap itu hanya suka2.

    BUT WHAT IF…

    IT REALLY HAPPENS..

    Sy cuba elaborate blk cth yg sdra/i EuClaire di atas, ada tak agak2 chances dlm 100 or 1000 or 10k orang yg akan terdetik : “Eh… betul jugak ramalan kuiz hari tu ya..?”

    Sedikit sekalipun (kalaupun tak banyak), perasaan yg semacam di atas itu sudah cukup utk merosakkan aqidah seseorang. Kerana bottomline is, at the end, dia jadi percaya dgn kuiz tu.

    Sekian Junk Food bernilai 20 sen

    WA

  59. 2009 October 11
    zikri permalink

    pinjam link ye tuan blog…

  60. 2009 October 12
    fiza permalink

    Ya Allah…knaper laa mata aku kabur ngn benda cm ni?..nih laa yg mengkhayalkan kita sbnarnyerr…erm,insaf saya…lpas nih tak buat dah…

  61. 2009 October 12
    acu permalink

    thanks for the info abg sepupuku…ALHAMDULILLAH sebelum ni takde pun berminat nak bermain2 dengan kuiz2 tu ape lagi nak mempercayainya…!

  62. 2009 October 12
    Farah permalink

    kepada: FOR FUN MAN! NO HARD FEELING!!

    Salam…saya absolutely faham hak awak untuk menegakkan pandangan awak…but then, saya rasa awak lihat isu ni ikut pandangan dan pemikiran awak sendiri. Apa yg ustaz buat, cuma nak mencantas perkara ni dari jadi lebih teruk lagi. Bagi saya, ape kata awak cuba lay back, and think this matter thoroughly. Not just from your point of view, but from others as well. Kalau awak absolutely x nak terima pandangan orang, datang la ulama’ mane2 pun u won’t still believe it. Kalau berdebat dekat sini sampai bila pun x abis. So just think this betul2. Kalau awak still x percaya, ape kata try cari pandangan ustaz lain pulak. Sebelum condemn pandangan orang lain, cuba back up your claim with something solid first, okay? It’s just my opinion, you have all the rights in the world to ignore this.

    kepada saudara Bob: isu2 yg besar lain (judi, zina, etc) indeed is a very trivial matter. Saya rasa dah kritikal pun isu ni kat Malaysia. But then, cuba fikir, kalau kita bina rumah, of course kita kene ade base die kan??? Sama lah bab2 akidah ni. Kalau kita x jaga akidah, akidah dah terpesong, tertutup la pintu2 hati…maka senang la syaitan nak mencucuk2 jarum menggeletek hati kita mengajak buat maksiat…. Maybe this seems like a small matter, but masalah ni salah satu dari pieces dalam puzzle yg kita kene selesaikan…kalau selesaikan satu, satu pieces tu..insyaAllah nanti puzzle tu complete la…

    P/s: Maaf cakap dalam riddles. Hope anda faham. Just nak share pandangan. Saya pun banyak lagi yg nak kene blaja.

  63. 2009 October 12
    Farah permalink

    Oh yea, lagi satu nak share kepada yg berada di sebelah, “it’s just for fun” ni. Kan ade hadis, Nabi Muhammad S.A.W penah bersabda (tlg ye betulkan sesiapa yg ingat full hadis ni, saya lupe2 la). Penyakit umat Nabi ni satu je yg paling besar, incurable lg sampai sekarang, penyakit CINTAKAN dunia. Macam yg ade hamba Allah post kat atas, nak fun2 bley, tapi ada limit ye. Janganlah terlampau berseronok dgan nikmat dunia ye. Ni pesanan kat diri sendiri jugak.

    Maaf kepada sesiapa yg terasa. Salam.

  64. 2009 October 12

    minta izin link..usaha yg jujur..keep writing 4 ummah..wslm

  65. 2009 October 12

    Salam kepada Tuan Rumah.. dan jua tetamu2nya..

    Syukran Jazilan kepada penerangan yg jelas daripada kalian.. Insya Allah saya cuba perbaiki diri utk menghindari amalan mempermainkan Aqidah ini..

    Cuma satu je pendapat saya..
    Betapa ruginya masa yg telah terbuang dihabiskan utk memenuhi tuntutan nafsu di atas nama sebuah ‘hiburan’ yg tidak relevan..
    Saya selalu berpegang kepada pendapat bahawa umat islam itu jiwanya terisi dengan ingatan kepada Allah dan RasulNya.. Juga hidupnya terisi dengan amalan mendekatkan diri kepada Alllah.. Jadi bagi saya jiwa yang sentiasa merasakan mereka perlukan hiburan.. Itulah jiwa yang kosong..
    Maka mereka adalah jiwa yang paling rugi.. Wallhua’lam

    terima kasih..
    p/s: mintak izin utk link yer.. :)

  66. 2009 October 13

    i rekemen suma org baca balik apa yg FOR FUN MAN! NO HARD FEELING!! cuba nak sampaikan..he is on writer’s side..
    dahla yg jahil pn menegakkan benang yg basah..
    yg tahu pn taknak baca habis apa org lain nak sampaikan..baca name pn dah trus nak reply..lol..

    -masalah yg jahil xnak mendengar kata, yg alim pula berlagak dan xmahu membaca..

  67. 2009 October 13
    perantau permalink

    terima kasih atas artikel.. mohon izin untuk copy yeaa

  68. 2009 October 14
    i love ISLAM permalink

    assalamualaikum…

    thnx atas pesanan, nasihat & ingatan…

    sy masih belajar,mohon diberi tunjuk ajar…

    islam is real way of life…
    islam itu indah… tlg jgn kotorinya…

    kpd yg mempertahankan islam, teruskan perjuangan…

    hidup di dunia allah ini mmg byk halangn & dugaan… tp jadilah pasak yg teguh, lantai yg kukuh, dgn harapan semakin ramai yg tersedar…

    selamat berjaya kpd semua yg berjuang…

    “niat TIDAK mengHALALkan cara kita”

    sy syg islam…

    peace no war…

    ~assalamualaikum~

  69. 2009 October 14
    nursolehah permalink

    salam ustaz. and jzkk for this great article.
    izinkan saya link-kan ke fb saya. tq.

  70. 2009 October 15
    muwahhid permalink

    Alhamdulillah..ramai yang mengambil positif usaha murni ini.. kepada semua, Islam bukan hanya menghalang syirik daripada berlaku/dilakukan, tetapi juga menutup pintu-pintu syirik….dan syaitan telah lama buat kerja menipu manusia supaya akhirnya jadi syirik..itu matlamat mereka..janganlah jatuh dalam tipu daya licik mereka..apatah lagi if it is just for fun!

  71. 2009 October 15
    hakim permalink

    assalamualaikum ustaz…
    saya ade satu keraguan ustaz…
    kalau mcm dr fadzilah kamsah yg memberitahu tentang perangai seseorg berdasarkan tarikh lahirnye adekah itu menelek nasib juga?

  72. 2009 October 16
    dzila permalink

    saya minta kebenaran letak post ustaz dekat my blog ye.tapi credit to ustaz

  73. 2009 October 16

    ooo, now i know…from now on, i’ll try to avoid it…thnks for the info!!!

  74. 2009 October 16
    Anonymous permalink

    mintak izin utk link dis article kt blog saya ye.kredit to ustaz

  75. 2009 October 16
    wan permalink

    Assalamualaikum..terima kasih atas ilmu yang munafaat ini.izinkan saya untuk dikongsikan di facebook saya

  76. 2009 October 18
    zulaikha_anis permalink

    ape2 aje…x mnat plak nk join kwiz2 rmln ni. bnyk g keje laen aku nk wt

  77. 2009 October 18
    dolphinAdel permalink

    thanks 4 da reminder…

    lps baca tentang perkara ni terfikir jg mmg byk benarnya walaupun kita buat semua tu for fun but at the first place….apa yg kita fikir ms nak suka2 play wit dat kuiz? sebab nk tahu bukan, ape yg akan dicatatkan,diramalkan. walaupun kite tau sume tu hanya untuk main2….

    i’ll try to avoid it…

  78. 2009 October 21
    ameerah permalink

    salam ustaz..izinkan saya post link ne kat fb saya ye..
    thanx..

    kepada sahabat2 di atas..
    xsalah ustaz menegur.. memang dah jadi adat, sesatu nasihat yang diberikan, akan ada orang yang terima dan bangkang.. in my opinion, sape yang dapat teriima, alhamdulillah..
    bagi sesape yang xdapat terima, so just go on.. Allah bagi kita hak untuk buat apa sahaja kat atas dunia ni..tapi ingat,setiap perbuatan pasti ada ganjaran dan balasan yang menanti.. fikir2kanlah..~

  79. 2009 October 22
    Jawa permalink

    Kalau main poker camne pulak ustaz? bukan guna duit pun.

  80. 2009 October 22

    assalamualaikum..dalam islam ade satu kaedah namenye saddu zaraik…maksudnya melarang sesuatu yg harus agar tidak membawa kepada yg haram..contoh..jual anggur itu harus..tapi kalau boleh membawa jual anggur untuk buat arak..maka org itu haram menjual anggurnya..begitu juga main kuiz ramalan..contoh..sape bakal isteri anda…tup..tup..keluar name awek mane siap ade gambar…kita pon contact la…for fun kononnya…silap2 hari bulan..bawa kepada yg haram…harap faham…byk lagi yg boleh main kat fb ni…kuiz ade..tag org..bertani.,dan macam2 lagi…tu pon fun ape…

    just berkongsi pandangan dari insan yg cetek ilmu ini..kalau salah tegurlah ye..

    wassalam..

  81. 2009 October 29
    AloNg CaPR permalink

    Assalamualaikum Tuan, nasib baik ada info dan pendedahan ini kepada umum. Mudah-mudahan kita tidak mempercayai perkara-perkara ini dengan taasub. Sekadara kuiz yang boleh dibuat oleh sesiapa sahaja, takkan kita semua percaya. Kuiz yang tidak dikupas secara ilmiah maka tiada penjelasan yang tepat.

  82. 2009 October 29
    A-Din permalink

    Assalamualaikum.. sblm ni sy pun nampak kuiz dlm facebook bnyk unsur tenung nasib..sekadar bermain-main? bermain dgn kuiz ni lebih kurang bermain dgn dosa syirik. jd kenalah jauhkan diri dari benda syirik. Dosa syirik menghalang ssorg dr mendapat keampunan Allah s.w.t. Perbetulkan jika saya silap..
    uztaz. izinkn sya copy benda yg penting ni jd note dan paste link kat facebook ..

    satu lg.. klau kuiz yg lbh krg mcm ni.. x msk dlm tng nasib kan ustaz…

    dah ready nk exam?? soklan die
    adakah korang slalu stdy or buat revision??korang suke enjoy x??korang slalu g klas or skip klas??adakah korang pay attention dlm klas??adakah asigment pntg bg korg??apakah makna library kpd korg??apakah perasaan korg bila nk xm??

    tu je ustaz.. trima ksh..

  83. 2009 November 1

    jangan percaya ramalan.. walau itu sekedar permainan (dlm facebook), kalo kita cobain aplikasi tersebut, walau kita tidak percaya ramalan, apakah sudah termasuk golongan kafir ga ya?

    salam kenal

    Tasikmalaya

  84. 2009 November 7

    Syukran jazilan kastiran kastira wa jazakumullahu khairan jazak alan nashihah.

  85. 2009 November 7
    sakinah permalink

    tkasih..mohon izin utk ltak d fb saya ya..

Trackbacks & Pingbacks

  1. Kuiz Ramalan Nasib di Facebook « Cahaya Yang Menyuluh Jalan…
  2. Kuiz Ramalan Nasib di Facebook « Dzila's Blog
  3. Kuiz Ramalan dan Nujum di Facebook « Pondok Pakngah

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS